Teoreetiliseks ülesandeks valisin artikli, millest lootsin saada selgust õpihaldussüsteemide põhimõtetest ja funktsionaalsusest. Selleks oli 2007. aastal ajakirjas TechTrends ilmunud artikkel ”What are Learning Management Systems, What are They Not, and What Should They Become?”. Autoriteks Willian R. Watson ja Sunnie Lee Watson.
Artikli sissejuhatuses tuuakse välja, et õpihaldussüsteemil (LMS- Learning Managment Systems) on suur potensiaal hariduses, kuid seda mõistet mõistetakse ja kasutatakse sageli valesti. Artiklis lubatakse selgitada termini LMS kasutamist ajaloo ja määratlemise ning sarnaste, sageli segi aetud mõistete kaudu. Arutleda lubatakse ka LMSi rolli üle hariduses. (Watson & Watson, 2007)
LMSi ajaloo punktis kõlavad uued mõisted nagu arvutipõhine õpe (CBI, Computer-based instruction), arvuti-abistav juhendamine (CAI, Computer assisted instruction), arvuti abil õpe (CAL, Computer assisted learning) ning integreeritud õppesüsteem (ILS, Integrated learning system).
Õpihaldussüsteemi defineerivast lõigust, kus toetutakse erinevatele autoritele, proovisin enda jaoks lahti mõtestada LMS-i mõistet, mis võiks kõlada järgmiselt: LMS on palju funktsioone saisaldav süsteemne raamistik, mis käsitleb kõiki õppeprotsessi aspekte. (Watson & Watson, 2007) Mõistest ja funktsioonidest paremini aru saamiseks koostasin ma mõistekaardi.
Joonis 1. Mõistekaart. Koostanud Watson & Watson (2007) artiklile toetudes M.Joosing
LMSi aetakse tihti segamini CMS-i, LCMS-i ja RLO-ga, artiklis püüavad autorid (Watson & Watson, 2007) selgitada ka neid mõisteid:
CMS (Course Management Systems) ehk kursuse juhtimissüsteemi aetakse kõige enam segamini LMS-iga. Hea näitena tuuakse artiklis välja Blackboard, mis on tegelikult CMS, aga kirjanduses võib leida seda kui LMS. CMS on lihtne veebikursuse sisu loomise, õppe ja kursuse haldamise keskkond. Ta ei ole süsteemne ja ei hõlma organisatsioone. Võib vaadelda kui LMS-i osana.
LCMS (Learning Content Management Systems) ehk õppe sisuhaldussüsteem erineb LMS-ist sisu poolest ja neid on lihtsam eristada, kuna need keskkonnad täiendavad üksteist.
LO (Learning Objects) ehk õpiobjektid on digitaalse media korduvkasutatavad õppimist toetavad väiksemad LMS-I komponendid.
Watson ja Watson (2007) on kirjeldanud ka õpihaldussüsteemide rolli hariduses ja milliseks peaksid LMS-id saama. Nad on leidnud, et tehnoloogial on võtmeroll iga õppija jaoks kohandatud õppimisprotsessis.
Artikli lõppu on lisatud ka sel hetkel peamiste süsteemide funktsioonide ja varjatud ootuste võrdlustabel, mis oleks ka hea praeguste õpihaldussüsteemide hindamiseks.
Artiklit lugemine ja endale mõistekaardi joonise tegemine aitas luua selgema pildi õpihaldussüsteemist. Uute keskkondadega tutvudes suudan ma loodetavasti nüüd erinevaid süsteemid paremini ära tunda.
Viited
Watson, W. R., & Watson, S. L. (2007). An Argument for Clarity: What are Learning Management Systems, What are They Not, and What Should They Become? TechTrends, 51(2), 28–34. https://doi.org/10.1007/s11528-007-0023-y
Lisa kommentaar