Märilini õpingud

Haridustehnoloogia õppekava


E-portfoolio

Esimeseks valikteemaks valisin e-portfoolio. Valitud artiklitest soovisin esimesena tutvuda Jenson ja Treuer 2014. aasta artikliga „Defining the E-Portfolio: What It Is and Why It Matters“.

E-portfoolio teema valisin huvist ja värskest vajadusest. Nimelt aitasin oma töökohas just sel sügisel õpetajatel koostada õpetaja kutse taotlemiseks e-portfoolioid. Sisulise osa ülesehitus oli neile ette antud ja sellega tegelesid nad loomulikult ise. Minu ülesandeks jäi neid aidata Google Sites lehe koostamisel ja ülesehitamisel.

Jenson ja Treuer väidavad oma artiklis, et e-portfoolio eesmärk on halvasti mõistetav ja õpilastele lihtsalt tööriista tutvustamisest ei piisa, et see muutuks enesejuhiks elukestval õppimisel.

Autorid soovivad selle artikliga selgitada ja defineerida e-portfoolio olemust. Selle määratlust on mõistetud erinevalt, e-portfoolios on nähtud failikappi, peetud autentse hindamise tööriistaks, õppeplatvormiks või virtuaalse identiteedi loomise ruumiks.

Autorid otsivad vastust ka küsimusele „kas e-portfoolio, mis kasvab metsikult kogu haridusmaastikul, puudub mõjuv eesmärk?“ E-portfoolio, kui elektroonilise portfelli tööriista idee autoriks oli 1996. aastal Paul Treuer. Sellest sai avatud lähtekoodiga portfelli alus (OSP- Open Source Portfolio), millel oli neli määravat omadust:

  1. Omab ja haldab kasutajaid.
  2. Kasutatakse vastutustundlikult, jagatakse vastutustundlikult ja läbimõeldud üksikasjalikku digitaalset teavet.
  3. Kasutatakse kriitilise mõtlemise edendamiseks.
  4. Kasutatakse elukestva õppe edendamiseks.

Minnesota Dulouthi Ülikoolis (UMD) Jensoni poolt 2011. aastal läbi viidud uuring e-portfoolio visiooni ja tegelikkuse vahel tulemusena selgitati välja suuremat mõtlemist ja iseseisvust nõudvat viis põhilist õpioskust (millest artiklis on koostatud ka tabel ja joonistatud elukestva õppe ring):

  1. Madalaimal oskuste tasemel koguvad õppimist dokumenteerivaid asjakohaseid esemeid.
  2. Järgmisel tasemel reguleerivad ise ja saavad teadlikuks õppimiseni viivatest käitumistest.
  3. Peegeldavad kriitiliselt õppimise tähendust.
  4. Integreerivad oma õppimist, sünteesivad oma kogemusi, kannavad teadmisi uutesse olukordadesse.
  5. Kõrgeimal oskuste tasemel on koostöö, kogukonnas olemasolevate teadmiste rakendamine.

Õpilased omandavad kriitilise järelemõtlemise oskused kogu õppekava jooksul, sellise õppe rakendamine peaks olema pidev, et oskusest saaks harjumus. Õpilastele tuleb õpetada, kuidas neid kasutada sügava, enesejuhitud ja elukestva õppe edendamiseks.

Autorid on defineerinud e-portfoolio järgmiselt: „E-portfoolio on vahend enda õppimise dokumenteerimiseks ja haldamiseks elu jooksul viisil, mis soodustab sügavat ja pidevat õppimist.“ (Jenson & Treuer, 2014, 55).

Definitsioonist selgub, et e-portfoolio on:

  1. Tööriist.
  2. Enda õppimise dokumenteerimiseks ja haldamiseks.
  3. Eesmärk on väärtustada õppimist kogu elu jooksul, edendada sügavat ja pidevat õppimist.

Uues õppimiskultuuris tuleb õpilastel esitada endale küsimused ja ka neile ise vastata. Selline oma õppimise ise juhtimine aitab kaasa sügavale ja pidevale õppimisele ja edendab õppimise sõltumatust.

Veel leiavad autorid, et õpilased võtavad vastutuse oma õppimise eest, kui nad on omandanud e-portfelli tõhusaks kasutamiseks ja õppimiseks vajalikud viis oskust ja oskab neid kasutada tsükliliselt, mitte lineaarselt. See oskus annab õpilasele võimaluse siseneda mistahes õpikeskkonda.

Lõpetuseks märgitakse ära, et „e-portfoolio on heas positsioonis, et olla oluline vahend üldlevinud õppematerjalide kultuuris“ ja „e-portfooliote terviklik rakendamine peab saama kõrghariduse prioriteediks“. (Jenson & Treuer, 2014, 56).

E-portfoolio kasuks räägib minu arvates palju, näiteks hilisem juurdepääs oma õpitud teadmistele. Kasutama jäämine sõltub kõik kasutaja tahtest. Oma postituse alguses välja toodud tööl kogetud e-portfoolio abistamise koostajate tasemed olid väga erinevad. Oli neid, kes nautisid reflekteerimist ja info lisamist. Oli ka neid, kes lihtsalt tegid ära. Saan nüüd mõne ajapärast vaadata, paljud oma e-portfooliot ka edaspidi täiendavad.

Viited

Jenson, J. D., & Treuer, P. (2014). Defining the E-Portfolio: What It Is and Why It Matters. Change: The Magazine of Higher Learning, 46(2), 50–57. https://doi.org/10.1080/00091383.2014.897192



Lisa kommentaar

Design a site like this with WordPress.com
Alustamine